Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Vanliga frågor och svar – Arvskifte och dödsbo
Hittar du inte svaret på din fråga här nedan är du välkommen att ringa bankens arvskiftesgrupp på 08-58 59 82 34, öppet vardagar 13-16.
När en anhörig har avlidit
Skatteverket meddelar banken om dödsfallet. När banken får kännedom om dödsfallet avslutas dödsboets tjänster, med undantag av autogiro. Kapital och räntebesked skickas ut till dödsboets adress inom 3 veckor efter dödsfallet. Efterlevande behöver därmed inte kontakta banken då det sker automatiskt.
Första steget för efterlevande blir således att betala dödsboets löpande räkningar via betalningsservice för dödsbo.
Nästa steg blir att upprätta bouppteckning.
Allmän information: Så gör du när en anhörig gått bort.
- Betala fakturor: Betalningsservice för dödsbo.
- Adressändring: Innan bouppteckning/dödsboanmälan är klar kan dödsboet inte byta adress hos banken. Önskar efterlevande få post till annan adress innan dess kan eftersändning beställas via Svensk Adressändring.
- Autogiron och e-fakturor: Autogiron avslutas via autogiromottagaren. Ditt lokala Swedbank-kontor kan hjälpa till med att skriva ut en lista över aktiva autogiromedgivanden. Ta med behörighetshandling vid besök. Tjänsten e-fakturor avslutas automatiskt vid ett dödsfall och fakturorna skickas i regel ut i pappersformat till dödsboets adress i stället.
Kapital- och räntebesked skickas ut när banken får kännedom om dödsfallet. Det kan ta upp till 3 veckor innan det kommer fram till dödsboet.
Betalningsservice för dödsbon
Ett ärende hanteras inom 1-3 bankdagar efter att vi mottagit ärendet. Vi återkopplar med ett sms till den angivna kontaktpersonen när uppdraget är genomfört. Om det inskickade ärendet behöver kompletteras skickar vi ett fysiskt brev med information.
Efter att banken har genomfört betaluppdrag så skickas kontoutdrag ut månadsvis till dödsboets adress.
I följebrevet som du fått skickat till dig anges en returorsak. De vanligaste orsakerna till retur är:
- Inskickade fakturor är handskrivna, detta godtas bara för inbetalning till Skatteverket.
- Inskickad faktura är inte utställd till den avlidne.
- Det finns inte täckning på dödsboets konton för att betala fakturan.
- Uppdraget avser kvitton för utlägg, vilket inte kan regleras med denna tjänst. Har en eller flera dödsbodelägare haft egna utlägg för dödsboet ska kvitton sparas för eventuell ersättning vid arvskifte.
- Ni har angivit att räkningarna ska betalas från ett företagskonto eller ett konto med medkontohavare.
Alla typer av utbetalningsavier kan skickas till betalningsservice i original, förutsatt att dödsboet har ett konto i Swedbank.
Nej, betalningsservice kan inte lösa in utbetalningsavier eller betala räkningar från ett gemensamt konto. Detta då betalningsservice inte kan kontrollera med övriga kontohavare kring hur fördelningen av ägarskapet till medlen på dessa konton är.
Betalning av räkning från gemensamt konto behöver därför utföras på kontor eller av den andra kontohavaren.
Nej, betalservice kan inte utföra betalningar från företagskonton.
Företagstjänster tas inte bort när en person med enskild firma avlider. Om den avlidne drev enskild firma kan dödsbodelägarna välja att driva företaget vidare eller avsluta det. Finns det en användare av internetbank enskild firma kan denne fortsätta att använda tjänsten om inte någon dödsbodelägare ber oss ta bort den.
När bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket kan en av dödsbodelägarna sköta företagets ekonomi via internetbanken med egen inloggning efter att samtliga dödsbodelägare godkänt att denne läggs till som uttagsrättshavare på kontot.
Om det inte finns någon som kan använda internetbanken får räkningar betalas manuellt på kontor till dess att bouppteckningen är klar. Bankens tjänst för dödsbobetalningar kan inte användas för betalning av den enskilda firmans räkningar eller för att betala dödsboets räkningar från ett företagskonto.
När det är dags att skifta dödsboet
Ja, bouppteckningen är inte giltig förrän den godkänts och är registrerad av Skatteverket. En registrerad bouppteckning har en stämpel från Skatteverket på första och sista sidan. Vid stämpeln på sista sidan står datum för registrering.
En arvskifteshandling behöver upprättas när dödsboet innehåller tillgångar att fördela och det finns fler än en dödsbodelägare. Finns det endast en dödsbodelägare går det bra att enbart fylla i den särskilda blanketten för fördelning av arv, som finns att ladda ner under checklistan.
Arvskifteshandlingen är ett skriftligt avtal mellan samtliga dödsbodelägare. Arvskifteshandlingen görs efter att bouppteckningen är gjord och omfattar den avlidnes samtliga tillgångar och skulder. Arvet fördelas utifrån arvingarnas önskemål samt arvsregler, eventuellt testamente, gåvobrev och andra relevanta handlingar som kan ha betydelse för fördelningen av arvet.
När alla är överens om hur arvet ska fördelas ska samtliga dödsbodelägare underteckna arvskifteshandlingen.
Om någon dödsbodelägare är omyndig eller företräds av förvaltare/god man måste det göras en skriftlig arvskifteshandling som ska godkännas av överförmyndaren i den kommun som dödsbodelägaren bor i.
Tänk på att om den avlidne var gift så ska det göras en bodelning i samband med arvskiftet. Om den avlidne var sambo så kan det också bli aktuellt med en bodelning om den efterlevande sambon önskar det.
En arvskifteshandling behöver inte följa någon särskild mall och den går att skriva på egen hand. Vi rekommenderar starkt att du som dödsbodelägare tar hjälp av en jurist för att upprätta en arvskifteshandling. Det är ett bindande avtal och det är viktigt att man känner till sina juridiska rättigheter och skyldigheter vid ett arvskifte. Arvsreglerna är komplicerade och vi som bank gör inte en bedömning om arvskiftet är juridiskt korrekt.
Arvskifteshandlingen ska inte registreras någonstans, men är viktig att behålla om det någon gång skulle uppstå frågor eller konflikter kring arvet.
Det finns inte någon laglig tidsgräns för när ett arvskifte måste vara genomfört. Men det är vår starka rekommendation att göra det så snart som möjligt. Så länge dödsboet inte är avslutat måste det deklareras varje år.
Dessutom får du som är dödsbodelägare hjälp i högst 12 månader efter dödsfallet att betala räkningar och lösa in utbetalningsavier som står i den avlidnes eller i dödsboets namn.
Ja, samtliga dödsbodelägare måste skriva under fördelningsblanketten direkt på blanketten eller via fullmakt.
På sidan Arvskifte hittar du ett pdf-dokument för hjälpande förklaringar av de olika fälten i blanketten.
Dödsbodelägarna kan använda fältet "särskilda upplysningar" eller skicka in en egenupprättad bilaga/arvsskifteshandling som samtliga dödsbodelägare skriver under.
Observera att om alternativet "utbetalning i enlighet med bifogad arvskifteshandling" väljs så behöver den egenupprättade bilagan/arvskifteshandlingen vara underskriven av samtliga dödsbodelägare eller av den som är fullmaktshavare för de andra dödsbodelägarna.
Bouppteckningen behöver bara skickas in en gång. En ny fördelningsblankett behöver alltid skickas in för att genomföra nya åtgärder i ett ärende.
Nej, dödsbodelägarna behöver kontakta den aktuella sparbanken.
Uppdragen hanteras i turordning, se sidan Arvskifte för aktuell kötid. En exakt tidpunkt för när utbetalning kommer ske kan inte lämnas innan ärendet granskats då alla ärenden ser olika ut. I de fall vi är i behov av komplettering kommer vi i första hand kontakta den person som är angiven som kontakt på fördelningsblanketten.
Att vidimera innebär att man skriver sin namnteckning, namnförtydligande och telefonnummer på kopian av en handling och därigenom intygar att kopian stämmer överens med originalet.
Vidimering kan göras av ingivaren eller en av dödsbodelägarna.
För att ta över ett bolån behöver dödsbodelägaren boka ett möte på närmaste bankkontor, Swedbank eller sparbank (där dödsbodelägaren är kund).
Om fonder eller värdepapper säljs i dödsboet kan detta generera en kapitalvinst eller en kapitalförlust i dödsboets deklaration året efter försäljningsåret. Detta ansvarar då samtliga dödsbodelägare för gemensamt.
I de fall fonder eller värdepapper överlåts till dödsbodelägarna ansvarar dödsbodelägarna själva för eventuella skattekonsekvenser.
Nej, dödsbodelägarna behöver själva ta kontakt med respektive bank. Dock kan dödsboet ta emot innehav från konton i andra banker.