Frågor och svar om Swish
Aktivera
Du ansluter dig till Swish via internetbanken eller appen. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen "Swish Betalningar" och Mobilt BankID. Det går även bra att ansluta sig till tjänsten via bankkontor eller genom att ringa oss.
Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men har då endast möjlighet att ta emot Swishbetalningar.
Är du under 18 år gör vårdnadshavare anslutningen i sin mobil eller internetbank. Du kan även besöka ett av våra bankkontor tillsammans med en vårdnadshavare för anslutning.
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du behöver Mobilt BankID för att kunna skicka pengar med Swish. Däremot behöver du inte det för att ta emot betalningar.
Ja, det går bra.
Ja, för att kunna ta emot Swish-betalningar krävs endast att du anslutit dig till Swish i internetbanken eller appen genom att knyta ditt mobilnummer till ditt kontonummer.
Ja, du kan vara ansluten till Swish i flera banker men då behöver du olika mobilnummer.
Du kan ha sammanlagt tre mobilnummer anslutna till Swish
Du kan byta det mobilnummer du anslutit till Swish upp till tre gånger inom tolv månader från det att du byter första gången
Ja.
Har du just bytt bank till oss? Så länge du behåller ditt gamla mobilnummer behöver du bara ansluta ditt nya bankkonto till Swish. Då avslutas kopplingen till ditt gamla konto automatiskt.
Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.
Skicka och ta emot pengar
Pengarna skickas direkt mellan bankerna som ingår i samarbetet. Det kommer inte dröja mer än några sekunder innan pengarna är på mottagarens konto.
Om du försöker göra en betalning till någon som inte har tjänsten kommer din betalning inte genomföras. Du kommer då få ett meddelande om att personen du försöker skicka till inte har Swish-tjänsten.
Ja, det enda som behövs är mottagarens mobilnummer. Tänk på att viss kostnad för datatrafik kan tillkomma om du inte är i Sverige.
För dig över 18 år: När du ansluter dig får du automatiskt en beloppsgräns på 3000 kr per en 7-dagarsperiod. Du kan lägga upp en tillfällig beloppsgräns på upp till 100 000 kr som är giltig fram till midnatt samma dag som gränsen lagts upp eller den dag som beloppsgränsen avser att gälla. Detta gör du i internetbanken för privatpersoner under Betala och överföra > Swish, eller i appen under Profil > Swish. Kunder under 18 år får automatiskt en beloppsgräns på 2500 kr/30 dagars period. Vårdnadshavare kan höja gränsen till 15 000 kr eller sänka den till 500 kr per 30 dagars period. Detta kan göras i vårdnadshavarens app eller internetbank.
Är ditt barn under 18 år ändrar du Swish-inställningarna i bankappen eller din internetbank, under Inställningar > Hantera tjänster > Hantera barns tjänster. Där kan du ändra beloppsgräns och göra det möjligt för ditt barn att även swisha till företag.
Det beror på i vilket läge nätverkskopplingen bröts. Kontrollera statusen på betalningen i din Swish-app under ”Händelser”.
Du kan inte skicka mer pengar än vad du har tillgängligt i just det ögonblicket.
Du som gör en betalning kan alltid se genomförda betalningar i din Swish-app samt i din internetbank och app direkt. Mottagaren får en notifiering om betalningen i sin Swish-app och kan se betalningen direkt i sin internetbank och app.
Nej, Swish kräver nätverksuppkoppling.
Nej, alla betalningar genomförda med Swish, tas direkt ut från ditt bankkonto och sätts in på mottagarens bankkonto.
Betalningen går ej att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig och i andra hand din bank.
Innan du godkänner betalningen visas namnet på mottagaren.
Telefontyp
För att kunna använda Swish behöver du ha en telefon med ett operativsystem som stödjer Swish. För att uppdatera operativsystemet (Android eller iOS), gå till Inställningar i din mobila enhet.
Kan du inte använda Swish trots att du har uppdaterat? Då är din mobila enhet sannolikt för gammal för Swish.
Du behöver också ha din BankID-app på samma enhet som du har Swish-appen.
Ja, om din surfplatta stödjer Mobilt BankID. På följande länk ser du vilka enheter och operativsystem som stöds: support.bankid.com
Samarbetet
Swish ett samarbete mellan Swedbank och Sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, ICA Banken, Forex, Sparbanken Syd och Ålandsbanken.
Med Swish kan du göra betalningar till andra privatpersoner, oavsett ansluten bank, och mottagaren får pengarna på sitt bankkonto direkt. En stor fördel är att tjänsten är knuten till ditt egna bankkonto. Du slipper därför flytta pengar till ett speciellt konto eller till exempel betala via faktura senare. Den som ska betala behöver inte veta mottagarens kontonummer utan använder mobilnumret.
Ny mobil och byte av mobilnummer
Har du aktiverat ett Mobilt BankID för din nya telefon är du snart igång och kan swisha som vanligt.
Behåller du ditt gamla nummer räcker det med
att ladda ner Swish-appen, följa stegen för aktivering och godkänna med Mobilt BankID.
Har du bytt mobilnummer? Ladda ner Swish-appen och logga sedan in i Swedbank Privat-appen eller internetbanken för att ansluta ditt nya nummer till Swish. Du bör även avsluta tjänsten på ditt gamla mobilnummer.
Om du byter mobilnummer måste du anmäla det nya telefonnumret till tjänsten. Du behöver även aktivera Swish-appen på nytt. Du bör även avsluta tjänsten på ditt gamla mobilnummer.
Du kan alltid avsluta din Swish tjänst i internetbanken, appen eller via bankkontor.
Problem
Ring 0771-97 75 12, öppet dygnet runt.
Om du har glömt din säkerhetskod går det inte att få en ny, eftersom det bara är du som känner till den. I internetbanken kan du spärra ditt gamla Mobila BankID och hämta ett nytt. Då får du välja en ny kod.
1. Kontrollera ditt bankkonto så att pengarna verkligen dragits.
2. Kontrollera att mottagaren har det mobilnummer som du skickade betalningen till.
3. Ring 0771-97 75 12, öppet dygnet runt.
Använd nedladdningsplatsens sökfunktion och sök på "Swish Betalningar".
Den du ska välja heter Swish betalningar. I App Store finns även en mobilbetallösning som heter Swish Mobile Payments. Den tillhandahålls av ett bolag i Afrika och är en helt annan app.
Säkerhet
Swish är lika säkert som internetbanken och appen. Oavsett om du just ska aktivera tjänsten, eller redan skickar och tar emot pengar kan du känna dig helt trygg.
Om du blivit av med din mobiltelefon ska du spärra ditt Mobila BankID. Detta kan du göra själv i din internetbank med säkerhetsdosa. Du kan också kontakta ditt bankkontor, ringa 0771-22 11 22 eller 0771-97 75 12. När Mobilt BankID är spärrat går det inte att genomföra en betalning med Swish.
Det gör du genom att gå in på en betalning som den du vill blockera har skickat till dig. Tryck på alternativknappen uppe i högra hörnet och välj "Blockera avsändaren". Då blockeras det personnummer som är kopplat till mobilnumret, vilket gör att personen inte kan swisha dig även om personen byter telefonnummer.
Push-notiser
För att kunna få notiser behöver du godkänna att appen får skicka notiser till dig. Du behöver då aktivera något av valen under Inställningar > Notiser, när du är inloggad i appen.
För att vi vill göra dig uppmärksam på att en förändring sker i din Swish-tjänst.
Vi skickar notiser vid följande tillfällen:
- När veckogränsen höjs.
- När en tillfällig beloppsgräns registreras.
- När en tillfällig beloppsgräns ändras.
- När ett nytt telefonnummer registreras till ditt Swish-avtal.
- När ett nytt Swish-avtal registreras i ditt namn.
I notisen ber vi dig kontakta vår support med telefonnummer 0771-53 00 55 om det inte är du själv som har gjort ändringarna.