Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

skaffar du Swish

Med Swish kan du snabbt och säkert skicka och ta emot pengar via ditt mobilnummer, som är anslutet till ditt bankkonto. Pengarna skickas direkt – även om mottagaren har en annan bank.

Detta är Swish

Snabbare och roligare Swish

Swisha snabbare med hjälp av QR-koder. Du kan både skapa en egen QR-kod och läsa av andras.
Så funkar Swish QR-koder

Nyfiken på Swish? Läs mer om olika funktioner och testa tjänsten, utan att skicka pengar på riktigt.
Mer om Swish

Skärmdump av Säg det med swish

Pris

0 kr för privatpersoner.

De vanligaste frågorna

  1. Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?

    När du skaffar Swish får du som är 18 år eller äldre automatiskt en beloppsgräns på 15 000 kronor per en 7 dagars period. Du kan ändra den i internetbanken och appen för privatpersoner. Betalningar på upp till 150 000kr är möjligt att göra om du lägger en tillfällig beloppsgräns som är giltig en dag.

    Beloppsgräns i Swish - så ändrar du den

  2. Är det säkert att använda Swish?

    Ja, Swish är lika säkert som internetbanken och appen. Oavsett om du ska aktivera tjänsten eller skicka och ta emot pengar kan du känna dig helt trygg. Mobilnumret är kopplat till ett bankkonto, mobilnumret kan bara vara kopplat till ett konto i en bank. Varje betalning och inloggning godkänns med e-legitimationen Mobilt BankID och där visas namnet på mottagaren av betalningen innan godkännande. I historiken kan du se alla uppgifter för tidigare betalningar.

  3. Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?

    Är du under 18 år kan målsman ansluta dig till Swish via sin app eller besöka ett av våra bankkontor.

  4. Hur godkänner jag en betalning?

    Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

  5. Ny mobiltelefon - så gör du med Swish

    Om du har behållit ditt mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i nya mobilen. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta tjänsten i internetbanken och sedan ansluta dig på nytt till tjänsten med det nya mobilnumret.

  6. Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?

    Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Då har du endast möjlighet att ta emot betalningar.

Behöver du hjälp?

Vill du få personlig hjälp över telefon? Varmt välkommen att ringa oss på 0771-97 75 12.

Frågor och svar

Kika gärna igenom vår lista med frågor och svar om Swish.

Vi har fler vägar in till banken

Det finns flera vägar till en enklare kontakt med banken.
Här är olika appar och tjänster som kan göra din vardag enklare.

Appen för privatpersoner

Med vår app kan du sköta dina bankärenden när och där du vill.

Appen för företag

Med företaget på fickan sköter du företagets ekonomi när du vill och var du vill.

Appen för unga

Med appen kan tonåringarna hålla koll på pengarna, fylla på mobilen och skaka fram saldot.

Swish för företag och handel

Med Swish tar du snabbt, enkelt och säkert betalt med mobilen. Pengarna kommer in på kontot direkt utan fördröjning.

Mobilt BankID

Det enda du behöver för dina ärenden i internetbanken och appen. Hej då dosan!