Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Betala räkningar

  • En betalning blir avvisad om du inte har pengar på kontot när pengarna dras. Pengarna dras alltid från kontot bankdagen innan den dag du har angett som förfallodag så att mottagaren kan få sina pengar på räkningens förfallodag. Det görs ingen dragning efter förfallodagen även om pengarna kommit in på förfallodagen utan du behöver själv lägga till betalningen för bevakning på nytt.

     

    Om förfallodagen är en lördag eller helgdag dras pengarna från ditt konto två vardagar innan helgen och mottagaren får sina pengar i tid, dagen innan helgdagen.

  • Om du fått ett meddelande att du har en avvisad betalning, klicka på meddelandet så visas betalningen i betalningslistan till höger. Klicka på betalningen i listan så får du reda på orsaken till att betalningen blivit avvisad och kan ändra uppgifterna i betalningen. Vill du att betalningen ska betalas så fort som möjligt lämnar du fältet för förfallodatum tomt annars fyller du i nytt förfallodatum. Nu kan du godkänna betalningen på nytt eller ta bort den avvisade betalningen.

  • Du gör dina bank- och plusgirobetalningar när du är inloggad i internetbanken med din dosa eller BankID under menyn Betala/överföra – Bg/pg-betalningar. Här väljer du vilket konto du vill betala räkningen från och vem som är mottagare av betalningen.

    Är det en ny mottagare klickar du på texten Ny mottagare så att du kan ange bank- eller plusgironummer.

    När du fyllt i alla uppgifter klickar du på Lägg till-knappen längst ner på sidan. Har du lagt till en ny mottagare får du då godkänna den med dosan innan betalningen läggs till i mottagarlistan längst till höger på sidan. Du kan lägga till flera betalningar i mottagarlistan innan du godkänner betalningarna. För att godkänna betalningarna klickar du på knappen Till godkänna. Kontrollera att uppgifterna stämmer och godkänn med dosan.

    Du får en bekräftelse när du är klar med betalningarna. För att se vilka bank- och plusgirobetalningar som ska dras framöver går du in under menyn Betala/överföra – Kontohändelser översikt - Aktuella kontohändelser.
     

  • Du kan välja vilken dag mottagaren ska få betalningen, ett så kallat förfallodatum. Välj ett datum minst en dag framåt i tiden. Om valt förfallodatum är en vardag dras pengarna från ditt konto samma dag som de når mottagaren. Om valt förfallodatum är en lördag eller helgdag får mottagaren pengarna helgfria vardagen innan. Pengarna dras från ditt konto samma dag. Behöver du ändra något kan du göra det fram till dagen före valt förfallodatum.

    Om du vill att pengarna ska nå mottagaren så snart som möjligt ska du lämna fältet blankt och godkänna betalningen före klockan 10.00 en vardag. Godkänner betalningen efter klockan 10.00 en vardag får mottagaren betalningen nästa dag.

  • Du hittar uppgifter om dina betalda räkningar under menyn Betala/överföra – Kontohändelser översikt – Historiska kontohändelser. Uppgifter om betalda räkningar sparas i din internetbank i 18 månader.

  • Det går inte att ändra en betalning som är inlagd som en omgående betalning. Det går inte heller att ändra en betalning dagen innan förfallodagen.

  • Logga in i internetbanken och gå in under in under Betala/Överföra – Bg/pg-betalningar. I fältet för överföringsdatum fyller du inte i något datum utan lämnar det blankt.

  • Om du ska sätta in pengar till en annan persons bankkonto ska du göra en överföring och inte en betalning. För att göra en överföring, gå in under menyn Betala/Överföra – Överföringar – Överföringar konton.

  • Har ni ett gemensamt konto så ser både du och din partner transaktionen i kontohistoriken under menyn Startsida – Konton och lån översikt.

     

    Däremot är det bara din partner som ser själva betalningsbekräftelsen i sin egen internetbank under menyn Betala/Överföra – Kontohändelser översikt – Historiska kontohändelser eftersom det är din partner som gjort betalningen.

  • Ansök om autogiromedgivande då du är inloggad i internetbanken under menyn Betala/Överföra – Autogiro – Nytt Autogiromedgivande. Du hittar de företag som erbjuder autogiro och som du kan ansöka till i listan med sökalternativ.

Visa färre