Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Internetbanken för unga

Med internetbanken för unga får ditt barn möjlighet att följa sina transaktioner, se sitt saldo och ha koll på sitt sparande.

Så här fungerar internetbanken för unga

Internetbanken för unga har flera smarta funktioner för alla under 18 år. Här kan du läsa mer om funktionerna.

Kom igång och logga in

Anslut i appen

Du ansluter ditt barn till internetbanken för unga via din egen app. Under Inställningar väljer du appen för unga och följer sedan instruktionerna. Du och ditt barn behöver vara kund i samma bank.

Anslut på kontor

Du kan ansluta ditt barn på ett bankkontor. Vid anslutning använder du dig av muntlig fullmakt som innebär att en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens. Du kan även använda skriftlig fullmakt.
Hitta ditt närmaste kontor
Ladda ner och skriv ut skriftlig fullmakt

De vanligaste frågorna

  1. Vem kan använda Internetbanken för unga?

    Alla privatpersoner som är kunder i Swedbank och som är under 18 år kan använda tjänsten.

  2. Vilka konton visas i Internetbanken för unga?

    I Internetbanken för unga visas saldo på alla konton och fondkonton som är öppnade i barnets personnummer. Barnet kan göra överföringar mellan de konton som förmyndare godkänt att barnet får disponera medlen på.

  3. Vilka inloggningssätt finns det?

    Det går att logga in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetdosa. Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Inställningar – Swedbank/Sparbanken ung. Mobilt BankID och säkerhetsdosa beställs på bankkontor av vårdnadshavare och barnet, tillsammans med fullmakt.

    Mobilt SäkerhetsID

  4. Vad är muntlig fullmakt?

    Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder ringer 0771-22 11 22 eller besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.

  5. Jag har ett Mobilt BankID / ett Mobilt SäkerhetsID men i inloggningsportalen står det Mobilt BankID & SäkerhetsID, hur fungerar det?

    Banken känner av vilken ID-metod du har och väljer automatiskt rätt åt dig.

Behöver du hjälp att komma igång?

Vi har fler digitala tjänster

Det finns flera vägar till en enklare kontakt med banken.
Här är olika appar och tjänster som kan göra din och ditt barns vardag enklare.

Appen för unga

Med appen kan tonåringarna hålla koll på pengarna, fylla på mobilen och skaka fram saldot.

Appen för privatpersoner

Med vår app kan du sköta dina bankärenden när och där du vill.

Appen för företag

Med företaget på fickan sköter du företagets ekonomi när du vill och var du vill.

Swish

Med Swish kan du enkelt skicka och ta emot pengar med mobilnumret. Snabbt och säkert!

Mobilt BankID

Det enda du behöver för dina ärenden i internetbanken och appen. Hej då dosan!